Kuopio

Hybridillä hyrrää hyvin

on

Yhä useampi autokuumetta poteva valitsee hybridiauton.

 

Kuopion Autokauppa Oy on myynyt hybridiautoja reilut kymmenen vuotta. Aivan viime aikoina niiden kysyntä on kasvanut roimasti.

”Toissa vuonna 24 prosenttia meidän myymistä uusista henkilöautoista oli hybridejä, viime vuonna jo 50 prosenttia”, toimitusjohtaja Ville Miskala toteaa.

Yksi syy suosion kasvuun on valikoiman lisääntyminen.

”Toyotalla mallisto on laajentunut. Kaikissa kokoluokissa alkaa jo olla hybridivaihtoehtoja”, Miskala kertoo liikkeen edustamasta automerkistä.

Suosiota on lisännyt myös se, että ympäristöasiat ovat nykyään paljon esillä. Autokauppias kertoo, että alussa hybridiautoja kyselivät lähinnä vain tekniikasta kiinnostuneet, mutta nykyään moni muukin on herännyt huomaamaan vähäpäästöiset, osittain sähköllä kulkevat menopelit. Ja päätyneet ostajiksi. ”Ostajakuntaa on nykyään laidasta laitaan: miehet ja naiset, nuoret ja vanhemmat ostavat hybridejä.”

Täyshybridiä ei tarvitse ladata

Jos on tottunut ajamaan automaattivaihteisella kulkupelillä, ei hybridiin vaihtaessa tarvitse opetella uutta tekniikkaa.

”Kuljettajalta ei vaadita sen enempää kuin ennenkään. Hybridit ovat automaattivaihteisia, helppoja ja yksinkertaisia ajaa.”

Monia arveluttaa akun lataaminen, mutta senkin huolen voi jättää, kun valitsee täyshybridin. Sellaisia on suurin osa autokaupankin myymistä malleista. Niiden akku latautuu itsekseen ajon aikana.

Alussa ei kuulemma edes huomaa ajavansa hybridillä, koska automatiikka hoitaa homman. Hybriditeknologia perustuu siihen, että se ottaa talteen energiaa. Esimerkiksi jarruttaessa syntyy energiaa, joka perinteisesti menisi hukkaan, mutta hybridiautossa se otetaan talteen sähkömoottorin käytettäväksi. Liikkuessaan auto valitsee poltto- ja sähkömoottorin väliltä aina parhaiten ajoon sopivan voimanlähteen. Kuljettajan ei siis tarvitse muuta kuin huristella menemään.

Pätkäajossa paras hyöty

Vaikka ajaminen sujuu niin kuin ennenkin, kuljettaja oppii kuitenkin vähitellen tulkitsemaan autoa. Esimerkiksi pieni nykäys kertoo bensiinimoottorin käynnistyvän. Tekniikkaa voi halutessaan seurata myös kojelaudalla olevasta monitorista.

”Moni on sanonut, että kun on hankkinut hybridin, niin on alkanut kiinnittää huomiota omiin ajotottumuksiin. Kun kiihdyttää hitaammin ja ajaa rauhallisemmin, niin voi mennä sähköllä. Ajosta on tullut taloudellisempaa.”

Polttoaineessa säästää parhaiten pätkäajossa.

”Suurin hyöty saavutetaan kaupunkiajossa, jolloin yli puolet ajoajasta voi hoitua pelkästään sähköllä. Mutta hybridi on taloudellinen ja järkevä myös matka-ajossa”, Miskala toteaa ja usuttaa laskemaan Toyotan nettisivuilta löytyvällä laskurilla, kuinka paljon itse säästäisi polttoainekuluissa vaihtamalla oman autonsa hybridiin.

Askel tulevaisuuteen

Entä hyytyykö hybridi pakkasella?

”Hybridi on lämmin ja varma talviauto. Toyota hybrideissä on lisäksi akkuturva. Se kestää kymmenen vuotta tai 350 000 kilometriä. Jos akku menisi tuona aikana rikki, se vaihdetaan uuteen, edellyttäen, että määräaikaishuollot teetetään Toyotalla.”

Miskalan mielestä vain tiedon puute rajoittaa sitä, että hybridejä nähtäisiin liikenteessä yhä enemmän. Hänen mukaansa ne, jotka ovat rohjenneet vaihtaa uuteen teknologiaan, ovat yleensä erittäin tyytyväisiä eivätkä halua palata perinteiseen bensiini- tai dieselautoon.

Kuopion Autokaupan kolmannen polven yrittäjä näkee hybridit järkevänä välivaiheena, kun siirrytään puhtaasti sähköllä liikkuviin autoihin. Sähköautojen yleistymistä rajoittavat hänen mukaansa vielä niiden korkea hinta, harva latausverkko ja akkutekniikka, joka vaatii kehittämistä. Hybridi on kuitenkin askel tulevaisuuteen. ”Hybridissä on sähköauton etuja jo nyt, mutta ei rajoitteita”, Ville Miskala sanoo.

Recommended for you

Vastaa