Blogit

Sähköposti – hyödyntämätön innovaatio

on

Minna Jaakkola 

Ystäväni tuskaili facebookissa Kysin puhelintunteja, jotka ruuhkautuvat ilman, että järjestelmässä on minkäänlaista takaisinsoittotoimintoa. Asiakkaalle ei jää muuta mahdollisuutta kuin palata jonottamaan seuraavana päivänä sen palveluajan puitteissa, jonka palveluntuottaja on määrittänyt.

Ystäväni kyseli, olisiko olemassa mitään innovaatiota, joka tekisi asiointiprosessista hieman nykyaikaisemman ja asiakasystävällisemmän.

Ehdotin innovaatioksi ajasta ja paikasta riippumatonta sähköpostia.

Tanskassa sähköposti on ollut legitiimi ja laillinen yhteydenpidonväline viranomaisiin vuodesta 2001. Suomessa se sen sijaan on tietoturvariski.

Suomalaisten mielestä sähköpostia turvallisempaa on antaa henkilökohtaiset ja arkaluonteiset viranomaistiedotteet, lähetteet ja tulokset Postin kuljetettavaksi kirjeessä, joka jaetaan perille jos Luoja suo, joka kulkee kymmenien käsien läpi, joka makaa avoimessa postilaatikossa päiviä ja jonka kuka tahansa voi avata ja monistaa vaikka joka torppaan ilman, että kirjeeseen jää minkäänlaisia lokitietoja väärinkäytöstä.

Sekä Pohjois-Karjalan että Kainuun maakunnat ovat luoneet sote-palveluille digitaalisen alustan, joka mahdollistaa myös viestin lähettämisen omahoitajalle. Kanta-palvelusta tämä puuttuu eikä Pohjois-Savossa omaa yhteistä alustaa ole saatu synnytettyä.

Innovaatioita ei siis puutu, puuttuu halua ja keinot käyttöönotosta.

Digitaalisuuden lisääminen mm. naisten joukkoseulontojen ajanvarauksessa on lisännyt sekä prosessin kustannustehokkuutta että naisten ilmestymisprosenttia tutkimukseen.

Sen sijaan, että saa postissa randomilla arvotun vastaanottoajan, mm. Varkaus antaa naisille mahdollisuuden varata netissä itselle sopiva aika papa-kokeeseen. Ammatillista hoitohenkilöstöä työllistävät peruutus- ja varausrumbat puhelimessa ovat vähentyneet ja naiset ilmestyvät paikalle entistä tunnollisemmin. Motivaatio itsensä hoitamiseen kasvaa, kun on itse osallinen prosessin etenemiseen.

Digitaalisuus antaa usein keinoja palvelun järjestämiseen asiakaslähtöisemmin. Jos soteuudistuksen valinnanvapaus jonakin päivänä toteutuu, miten pärjäävät kilpailussa ne tahot, jotka tuottajalähtöisesti sanelevat asiakkaalle milloin ja miten palvelua tarjotaan?

Vastaa