Blogit

Hyviä tarinoita

on

Philip Kotlerin määritelmän mukaan markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa.

Wikipedian mukaan markkinointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritys tai muu organisaatio pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä.

Timo Ropen mukaan markkinointi on ajatustapa tehdä ja toteuttaa valitun kohderyhmän tarpeisiin kohdennettua liiketoimintaa niin, että markkinoinnin avulla saadaan rakennettua kilpailuetuperusteinen tarjonta ja vietyä tämä tuote ostohalua synnyttämällä tuloksellisesti kohderyhmän hankkimaksi varmistaen toiminnalla samalla asiakassuhteen jatkuvuus.

Liian vaikeaa ja monimutkaista. Mitä tuo kaikki käytännön tasolla tarkoittaa? Mitä se tarkoittaa pienessä yrityksessä, jossa aika tahtoo mennä enemmänkin tekemiseen kuin ajattelemiseen. Ei niin kuin mukamas riitä aikaa kehittämiseen ja kehittymiseen.

Ettei aivan pöllöönny, on hyvä välillä pöllyttää. Tuntuu varsin mukavalta kun joku sanoittaa ja luo uutta järjestystä omille ajatuksille ja saa vielä uusia ajatuksia vireille. Sitähän se parhaimmillaan on, kun päästää ulkopuolisen sorkkimaan toimintojaan ja tekemisiään. Omat ajatukset niin helposti urautuvat. Esa Saarisen sanoin meistä tulee uomakipittäjiä.

Raotimme tänä syksynä yrityksemme ovea Mikko Kalliolalle, Aava&Bangin luovalle johtajalle, jolla on mielestäni sydämellinen mieli, suorat ajatukset ja komeat helmet. Hänen mukaansa markkinointi on sitä, miten asiakkaita saadaan ja pidetään ja markkinointisuunnitelma vastaa siihen, mitä heimolle palautetaan. Mikon luovassa, ajatuksia herättävässä ja lennokkaassa ohjauksessa on yrityksessämme pohdittu lehtiemme tehtävää, arvoja, uusiutumista ja tulevaisuutta.

Olemme syksyn ajan tehneet myös yhteistyötä Jyväskylän Ammattikorkeakoulun markkinoinnin opiskelijoiden kanssa ja odotamme tuloksia markkinointisuunnitelmista, joita he useassa eri ryhmässä ovat luoneet lehdillemme. Mitä siis heimollemme palautamme, siitä luetaan ensi vuonna!

Visio antaa tekemiselle suunnan ja merkityksen tunteen. Me haluamme UusiSavossa ja Rautalampilehdessä edelleen kertoa siitä hyvästä mitä seudullamme on, paikallisten ihmisten tarinoiden kautta.

Ilahdun palautteista, kertokaa kokemuksistanne ja vinkatkaa jutuista ja ihmisistä ja uusista tarinoista.

Maailman parhaiten markkinoitu juttu, kaikkien aikojen suurin kertomus on taas pian keskellämme, tarina, jota ei voi kepeästi sivuuttaa. Jouluun on enää 11 yötä. Miten sen vietätkin, toivon sinulle Elävää Joulua ja rohkeita unelmia uudelle vuodelle!

Vastaa