Keitele

Puukauppa vilkastuu syksyä kohti

on

Keitele Groupiin kuuluvan Keitele Forestin puunhankinta sujuu kasvavalla vauhdilla taantumasta ja sateisesta kesästä huolimatta. Keskikesällä metsänomistajat myyvät usein puuta normaalia vähemmän. Sateinen kesä ei ole kuitenkaan haitannut puunhankintaa.

“Olen tehnyt kesäaikaankin paljon puukauppaa”, kertoo hankintaesimies Jani Rissanen. Hän on aloittanut työnsä Keitele Forestilla kaksi kuukautta takaperin.

“Puukauppa onkin vilkastumaan päin, koska nyt on hyvä aika myydä metsää. Lisää puuta tarvitaan vielä”, kertoo Ari Nuutinen. Hän on hankintaesimiehenä Keiteleen, Tervon ja Vesannon alueella. Rissasen alueeseen kuuluu Pielavesi ja Maaninka.

Keitele Forest pyrkii hankkimaan ennen kaikkea tukkivaltaisia leimikkoja. Puusta tehdään sahatavaraa. “Kuitupuulla me emme varsinaisesti tee tulosta, vaan tukilla”, kertoo Nuutinen. Tukkikauppa on kannattavaa myös metsänomistajalle.

“Tukin hinta on yli kolminkertainen kuitupuuhun verrattuna”, Rissanen sanoo.

Metsäkaupan sujumisesta huolimatta kesä ei ole sujunut ilman haasteita. Kylmä ja sateinen sää on tuonut puunkorjuulle ongelmia.

“Korjausolosuhteet ovat haastavat, kun maastot ovat sateen takia pehmeitä. Silti olemme saaneet puunhankinnan turvattua”, Ari Nuutinen kertoo. Osalle teistä ei kuitenkaan ole ollut tänä kesänä menemistä. Jani Rissanen kehottaa metsänomistajia pitämään teistään hyvää huolta.

“Maanomistaja saa paremman hinnan, jos leimikolle on hyvä tie, kääntöpaikat ja varastopaikat”, hän kertoo.

Puunhankinta on asiakaspalvelua

Hankintaesimiesten mukaan metsäkaupassa asiakassuhteet ovat tärkeitä ja asiakkaat tulee kohdata ainutkertaisina ihmisinä. Metsään liittyy paljon tunteita ja muistoja. Metsässä on saatettu seikkailla lapsena tai keitetty kahvia edesmenneen vanhemman kanssa.

“Metsäkauppa perustuu vahvasti luottamukseen. Siinä usein myyjä ja ostaja on kasvotusten”, kertoo Jani Rissanen.

Puukauppa tehdään keskimäärin kolmen vuoden välein. Useat Keitele Forestin asiakassuhteet ulottuvat vuosikymmenten päähän.

“Isompaa tukkileimikkoa ei monta kertaa elämässä myydä”, Rissanen huomauttaa.

Hankintaesimiesten toimenkuvaan kuuluu myös hitunen elämyspalveluiden järjestämistä. Keitele Groupin tärkein vientimaa on Japani, ja kohdemaasta tullaan säännöllisesti tarkastamaan tuotantoketjua. Ari Nuutinen on useamman kerran vienyt japanilaisryhmän raaka-aineen alkulähteille metsään.

“Se on heille elämys. Tehdään nuotio, makkarat paistetaan ja keitetään nokipannukahvit”, hän sanoo.

Tulevaisuus näyttää valoisalta

Taantumasta huolimatta Keitele Forestin toiminta kasvaa hiljalleen.

“Kyllä se pikkuisen on kasvamaan päin. Varsinkin Japaniin menee hyvin tavaraa”, pohtii Nuutinen sahatavaran maailmanmarkkinoita.

Japanin vientiin menevät etenkin Keitele Groupin liimapuutuotteet, jotka valmistetaan Aurorazai-tuotemerkin alla. Liimapuu näkyy metsänomistajalle poikkeuksellisen lyhyen tukkipituuden kautta.

“Saamme tukkiosuuden tarkempaan käyttöön, kun meillä on lyhyempiä mittoja”, sanoo Nuutinen.

Yritys korjaa vuosittain puuta 1 200 000 kuutiota. Puunoston määrä tulee vielä kasvamaan yrityksen uusien Alajärven ja Kemijärven sahojen myötä.